top of page

SUP STRENGTH PILATES - Styrkepass på vattnet!

"It is the mind itself which builds the body" - Joseph Pilates

Vill du öka din styrka, smidighet och balans och samtidigt vistas utomhus i vacker natur? Häng med ut på ett styrketräningspass på vattnet!
SUP strength Pilates med Sundsvall SUP utgår från träningsformen Pilates, vilket är en träningsmetod för att bygga just styrka och flexibilitet.

IMG_3958_edited.jpg

BOARD PILATES

Pilates är en skonsam träningsform som förbättrar hållning, ger ökad styrka, kondition och flexibilitet. Träningsformen utvecklades för över ett sekel sedan av Joseph Pilates och hans fru Clara och många av övningarna är idag ansedda som klassiska styrkeövningar, t.ex. plankan, variationer av situps, etc. Joseph Pilates utvecklade även ett flertal träningsredskap, däribland Pilates-bollen och det är kanske därför många idag förknippar Pilates med just en Pilates-boll.

 

SUP strength Pilates är en träningsform för dig som motiveras av att träna i en spännande utomhusmiljö med mycket luft och plats omkring dig, där varje pass blir unikt beroende på väderförhållanden. I SUP strength Pilates stärks alla kroppens muskler, med extra fokus på att bygga bål-styrka.

Övningarna som utförs baseras på klassiska Pilates-övningar (Pilates Matwork), men anpassas efter förutsättningarna som finns på en SUP-bräda. Eftersom Pilates till stor del handlar om bål-kontroll är vattnet bara en ytterligare faktor att förhålla sig till och hjälper till att aktivera dina muskler på ett naturligt sätt.

Bra att veta

Lomtjärn.jpg

Brädor

Brädorna från Kona Sports är stabila och de Pilatesövningar vi utför är anpassade för en nybörjar-paddlare. Varje pass anpassas till rådande väder och efter gruppens nivå. 

Introduktion SUP

Säkerhet

På samtliga drop in-klasser/grupper hålls en säkerhetsgenomgång och en kort introduktion till SUP-paddling för att alla deltagare ska känna sig säkra på vattnet. Flytväst finns alltid tillgängligt att låna.

Board-Yoga-passen genomförs med ankrade brädor.

DSC_0929_edited.jpg

Kläder

Våtdräkt, badkläder eller vanliga träningskläder rekommenderas. Klä dig efter väder! Barfota eller våtskor. Om det är kylig vind kan det vara skönt att ha en vindtät jacka och mössa på sig. Solkräm efter behov. Ta alltid med torrt ombyte!

Ifall du bär glasögon, använd säkerhetslina. Annars är det säkrast att lämna glasögonen iland.

bottom of page